Club Brugge kondigt intentie tot beursgang op Euronext Brussel aan

Club Brugge kondigt intentie tot beursgang op Euronext Brussel aan

  • 3 maart 2021
  • Knokke-Heist

Club Brugge NV, samen met haar dochterondernemingen (samen “Club Brugge” of de “Vennootschap”), één van de meest populaire en succesvolle voetbalclubs in België, kondigt vandaag haar intentie tot de lancering van een beursintroductie (“IPO”) aan met toelating tot de verhandeling van haar gewone aandelen op de gereglementeerde markt van Euronext Brussels (het “Aanbod”).

Download PDF

Kernpunten

  • In zijn indrukwekkende 129-jarige geschiedenis heeft de club 16 nationale kampioenschappen in de Belgische eerste klasse, 15 keer de Belgische Supercup en 11 keer de Beker van België gewonnen. Gedurende de afgelopen zes seizoenen heeft de club ook telkens een toppositie (eerste of tweede plaats) in de eerste klasse behaald.
  • De club heeft in 43 van de laatste 50 seizoenen gespeeld in de UEFA Champions League en de UEFA Europa League (of hun historische voorgangers, samen “Europese competities”). Meer recent heeft Club Brugge in 4 van de afgelopen 5 seizoenen gespeeld in de groepsfase van de Champions League.
  • Voortdurende commerciële groei, gericht op de optimalisatie van gediversifieerde inkomstenstromen en bedrijfsopbrengsten uit wedstrijden, nationale en Europese mediarechten, commerciële activiteiten (met inbegrip van sponsors, Club content partnerships, reclame en merchandising) en de transfer van spelers.
  • “Club Brugge” is een geliefd en alom bekend merk, met een diepgaande emotionele, culturele en generationele connectie in België in het algemeen en Vlaanderen in het bijzonder.
  • Trouwe fans en sponsors zorgen er voor dat wedstrijdabonnementen consistent worden uitverkocht. De club heeft ook online een sterke fanbasis en mag op de stabiele steun van bedrijfspartners rekenen.
  • Regelmatige deelname aan Europese competities maakt het team beduidend zichtbaarder en stelt de club in staat om, aan de hand van toonaangevende datagestuurde rekruterings- en ontwikkelingsprocessen, getalenteerde voetbalspelers aan te trekken en te ontwikkelen. Dit zorgt voor duurzame prestaties op het veld, wat dan weer hogere transferopbrengsten genereert en bijgevolg de Vennootschap aantrekkelijker maakt voor opkomend talent.
  • Een nieuw 5-jarig mediacontract voor de binnenlandse competitie met Eleven Sports, is de basis voor duidelijk zichtbare inkomsten en groeiende inkomstenstromen via online en inhouse media-activiteiten.
  • Totale bedrijfsopbrengsten van € 120 miljoen in boekjaar 2019/2020 (IFRS - afgesloten op 30 juni 2020); EBITDA [1] van € 61 miljoen (met een marge van 51%); en nettowinst van € 24 miljoen (met een marge van 20%).
  • Sterke financiële prestaties in de eerste helft van het boekjaar 2020/21, ondanks de beperkingen op toeschouwers in het stadion. Sterke EBITDA en nettowinsten, alsook een gezonde balans, met een nettokaspositie op 31 december 2020.
  • Sterk opwaarts potentieel op commercieel vlak dankzij de geplande ontwikkeling van een nieuw stadion met 40.000 zitplaatsen.
[1] Alternatieve prestatiemaatstaven worden uitgelegd en aangesloten op de jaarrekening in het Prospectus.


Sterkste punten van de Vennootschap

De overname van Club Brugge werd in 2012 in goede banen geleid door Voorzitter Bart Verhaeghe en CEO Vincent Mannaert. Sindsdien beheert het management de Vennootschap als een uiterst professionele onderneming met een focus op winstgevendheid en goed gepositioneerd ten opzichte van wereldwijde en Europese trends die belangrijk zijn op het voetballandschap, in het bijzonder het voortdurend evoluerende proces om voetbalteams te transformeren van sportorganisaties tot media- en entertainmentbedrijven.

In de loop van dit proces heeft Club Brugge voordeel gehaald uit haar leidende positie in de Belgische eerste klasse (de Jupiler Pro League 1A) om sterke financiële resultaten en voortdurende groei te kunnen boeken. Tegelijkertijd heeft de club de principes van transparante corporate governance in heel de organisatie doorgevoerd.

Dat komt tot uiting in de volgende competitieve voordelen:

  • Consistente resultaten op het veld: De leiderspositie van de Vennootschap in de Belgische eerste klasse stelt haar in staat deel te nemen aan Europese competities, wat resulteert in aanzienlijke opbrengsten en een sterkere zichtbaarheid van de Vennootschap.
  • Fans en sterkte van het merk: De Vennootschap kan rekenen op een uitgebreide, loyale en toegewijde schare fans en steun van sponsors, die de Vennootschap tot een van de meest herkenbare merken van België maken. Deze diepgaande connectie met het merk is een aanzienlijke drijfveer achter de wedstrijd-, media-, online en commerciële opbrengsten van de Vennootschap.
  • Media: De Vennootschap loopt voorop wat betreft de introductie van nieuwe technologieën rond (sociale) media en engagement van fans, met behulp van haar eigen mediahuis, studio, apps en serviceplatforms.
  • Toonaangevende technologie: Dankzij haar geavanceerde, datagestuurde en risicobeperkende scouting- en eigen ontwikkelingsstrategie kan de Vennootschap op unieke wijze inspelen op kansen op de transfermarkt door (lokaal en internationaal) talenten te identificeren en hen voor te bereiden op carrières in grotere competities.
  • Aanzienlijk groeipotentieel: Een solide, zeer zichtbare inkomstenbasis met een aanzienlijk opwaarts potentieel door de ontwikkeling van een nieuw stadion (de Vennootschap is van plan om te verhuizen naar een nieuw voetbalstadion, gelegen naast het bestaande Jan Breydelstadion, voor de opening van het seizoen 2023/2024).
  • Stabiliteit: De Vennootschap heeft een bijzonder ervaren managementteam en toegewijde aandeelhoudersbasis, waarvan een groep Belgische ondernemers de kern vormt. De kern van de aandeelhoudersbasis is sinds de overname van de Vennootschap in 2012 stabiel gebleven en zal met het oog op de toekomst als referentieaandeelhouders bij de Vennootschap blijven.

Voorzitter Bart Verhaeghe zei: “Dit is een historische stap voor heel de Club Brugge-gemeenschap en de logische volgende fase in haar ontwikkeling. De rijke geschiedenis en het sportieve trackrecord van Club Brugge vormen de basis van een iconisch, internationaal bekend sportmerk, dat steunt op een gemeenschap van meer dan een miljoen trouwe fans. Onze visie is om de club verder te laten groeien, voortbouwend op dezelfde geschiedenis, werkethiek en motivatie die van ons zo een gepassioneerde club hebben gemaakt. Zo kan Club Brugge een stap voor blijven op de grootste verwachte evoluties in het voetballandschap.Tijdens de volgende fase van onze ontwikkeling blijven we ons bovenal focussen op onze fans, de prestaties op het veld en een sterk commercieel management”.

CEO Vincent Mannaert voegt hieraan toe: “Onze ongelooflijk trouwe fans, onze toonaangevende positie in het Belgische voetbal, onze regelmatige deelname aan Europese competities en ons sterk winstgevende transfermodel zijn de belangrijkste drijfveren achter onze consistente financiële prestaties. De marktpositie van Club Brugge in een geglobaliseerd voetballandschap zorgt voor duurzame, winstgevende groei zonder in te boeten op de prestaties op het veld. Onze focus op nieuwe technologieën en mediavormen, in combinatie met onze roots, geschiedenis en populariteit in Brugge en omstreken, creëert een unieke omgeving om in te presteren. De geanticipeerde IPO is een logische volgende stap in onze groeistrategie. Hiermee hopen we Club Brugge voor te bereiden op de toekomst en een nieuwe, uitgebreidere aandeelhoudersbasis op de lange termijn te creëren om ons succes mee te delen, zowel op als naast het veld.”

Overzicht van het Aanbod

Naar verwachting zal het Aanbod de verkoop van bestaande aandelen omvatten, zonder dat hierbij nieuwe aandelen worden uitgegeven. De voorgenomen IPO zal naar verwachting de verkoop van een deel van de gewone aandelen van Club Brugge omvatten, aangehouden door Grizzly Sports NV, een vehikel waarvan Bart Verhaeghe, Vincent Mannaert, Jan Boone en Peter Vanhecke de belangrijke aandeelhouders zullen zijn en die samen, voorafgaand aan het Aanbod, 94,34% van de aandelen in hun bezit zullen hebben. Het Aanbod zal naar verwachting ter beschikking worden gesteld aan institutionele en particuliere beleggers in België, alsook aan institutionele beleggers in bepaalde andere rechtsgebieden. Het Aanbod zal naar verwachting in de nabije toekomst plaatsvinden, afhankelijk van de marktomstandigheden en onder voorbehoud van goedkeuring van het Prospectus door de Belgische Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (de “FSMA”) en andere relevante overwegingen. Bij de afsluiting van het Aanbod blijft Grizzly Sports NV de grootste aandeelhouder van Club Brugge. Zodra het Prospectus wordt gepubliceerd, zullen er meer details over het Aanbod beschikbaar zijn.

Het Aanbod is bedoeld om het profiel van Club Brugge als commercieel beheerd bedrijf in de voetbalsector te versterken, een nieuwe langdurige aandeelhoudersbasis voor Club Brugge te creëren, haar fans de mogelijkheid te bieden om rechtstreeks eigenaar te worden en liquiditeit te bieden aan Grizzly Sports NV. Het Aanbod zal Club Brugge een betere toegang geven tot de kapitaalmarkten, wat in de toekomst kan helpen om extra groei te financieren en om haar activiteiten en financiële positie verder te versterken. Het Aanbod zal Club Brugge ook in staat stellen om bestaande en toekomstige managers en kaderleden betere incentives te bieden.

Credit Suisse, J.P. Morgan en Berenberg treden op als Joint Global Coordinators voor het Aanbod en als Joint Bookrunners naast Belfius Bank. Belfius Bank zal bovendien optreden als Retail Coordinator.

Governance en management na de IPO

Bart Verhaeghe en Vincent Mannaert zullen hun respectievelijke functies van Voorzitter en CEO van Club Brugge behouden. Club Brugge heeft een ervaren managementteam, dat bestaat uit personen met relevante ervaring op sport-, commercieel en financieel vlak. Bij de afsluiting van de IPO zullen drie nieuwe onafhankelijke bestuurders zich aansluiten bij de Voorzitter, CEO en andere huidige leden van de Raad van Bestuur (Jan Boone en Peter Vanhecke): Sangeeta Desai, Lucy Quist en Cind Du Bois.

Voor meer informatie:

Bob Madou

Chief Business Officer, Club Brugge
  • email hidden; JavaScript is required
  • +32 (0) 473 94 95 85

Internationale media:

Charles Pretzlik

Brunswick Group LLP
  • email hidden; JavaScript is required
  • +44 (0) 207 396 7436

Ayrton Thevissen

Brunswick Group LLP
  • email hidden; JavaScript is required
  • +32 (0) 2 235 65 59

Projectinformatie

Over Club Brugge

Club Brugge is een van de oudste voetbalclubs van Europa en een van de meest bekroonde clubs van België.

Retail coördinator

Club Brugge partner Belfius treedt op als officiële retail coördinator voor de openbare aanbieding van aandelen.

De website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren.

Cookievoorkeuren instellen

Cookievoorkeuren instellen